Forias första tunga ellastbil
Under hösten kommer en ny batteridriven tung lastbil rulla ut på vägarna i Mälardalen.
Under hösten kommer en ny batteridriven tung lastbil rulla ut på vägarna i Mälardalen. Ellastbilen, som är en av den första i sitt slag, kan köra längre sträckor och utan avbrott eftersom den kan snabbladdas i samband med lastning och lossning. Bakom den nya ellastbilen står lastbilstillverkaren Scania, transport- och maskintjänstföretaget Foria och miljöföretaget Ragn-Sells. Lastbilen ingår i REEL-projektet.
– Ellastbilen är ett stort steg och absolut nödvändigt för Foria om vi ska kunna ställa om till el och på så sätt förändra ett flöde som är uppbyggt kring det fossila. Samarbetet med Scania och Ragn-Sells ger oss möjlighet att lära och utvärdera inför framtida investeringar i fossilfri teknik, säger Tove Winiger, hållbarhetschef på Foria.
För att påskynda utvecklingen av elektrifierade utsläppsfria tunga transporter har lastbilstillverkaren Scania, transport- och maskintjänstföretaget Foria och miljöföretaget Ragn-Sells inlett ett branschöverskridande samarbete.
- Vår nya ellastbil blir en del av transportlösningen som möjliggör ett cirkulärt system. Nu kan Foria transportera flygaska från kraft- och värmeverken i Mälardalen utsläppsfritt till Ragn-Sells nya anläggning där värdefulla salter kan återvinnas och användas igen, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för Scanias lastbilselektrifiering.
Scania levererar den batteridrivna tunga lastbilen som klarar av att transportera upp till 64 ton. Foria ansvarar för driften av lastbilen, som främst kommer att transportera flygaska från Mälardalsregionens kraft- och värmeverk till återvinning på Ragn-Sells nya Ash2Salt-anläggning på Högbytorp, nordväst om Stockholm.
Den batteridrivna tunga lastbilen som kommer att rulla på vägarna i Mälardalen är en av de första i sitt slag som kommer att testas för kommersiell drift. Idag finns flera lösningar för helt elektrifierade transporter, men de flesta inkluderar kortare sträckor och lättare lastbilar.
Ellastbilen kommer att köras i tvåskift för att minska antalet fossildrivna transporter. För att undvika onödiga och kostsamma driftstopp kommer lastbilen att stödladdas i samband med lastning och lossning. Vid Ragn-Sells anläggning på Högbytorp har teknikbolaget ABB levererat två högeffektsladdare med en kapacitet på 160 kW. Förhoppningen är att samma laddningsmöjligheter på sikt även ska finnas hos kraft- och värmeverken där flygaskan hämtas.
– Vår satsning på flygaska är en av de största investeringar som gjorts inom cirkulär materialåtervinning i Sverige. Vi är glada över samarbetet med Scania och Foria som möjliggör elektrifierade utsläppsfria transporter av flygaska till och från vår anläggning, säger Erik Wastesson, projektledare på miljöföretaget Ragn-Sells.
Samarbetet är en del av REEL, Regional Electrified Logistics, ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att skynda på omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. Initiativet leds av samverkansplattformen CLOSER och delfinansieras av programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation genom Vinnova och Energimyndigheten. Syftet är att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem på den svenska marknaden. Läs mer om REEL: länk.
Foto: Dan Boman, Scania